Friday, December 6, 2013

MY GAP


Klik Gambar

CONTOH: KARANGAN BERGAMBAR
 

Huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha
 menjaga keindahan taman rekreasi. 
Panjangnya huraian anda hendaklah tidak 
lebih daripada 120 patah perkataan.
 
 
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZQBUPndlGi-tqKtQ3yaxtSxOXN81boUhoHOYRKsJkZAYMspfojBEGsVwP2QrF5DVJutvV1Uy6F4LNsbB2G_Dsfv93MnFx71eljSd9emWK9E2dePG-r3f08b8kXmjiUxcrOWefAN5XZ8OH/s1600/Image41.jpg 
 
 
 
 
      Taman rekreasi adalah tempat untuk beriadah. Menjaga keindahan taman rekreasi tanggungjawab semua. Sekiranya taman rekreasi bersih akan menjadikan persekitaran yang nyaman. Dengan ini usaha-usaha menjaga taman rekreasi perlu dilakukan.
 

    Usaha pertama ialah membuang sampah ke dalam tong sampah. Banyak tong sampah perlu disediakan di taman rekreasi. Sekiranya kita membuang sampah ke dalam tong sampah, taman rekreasi akan bersih dan akan menjadi tempat kunjungan ramai.
 

    Usaha kedua ialah mengadakan gotong-royong. Masyarakat perlu mengadakan gotong-royong. Mereka boleh mengadakan gotong-royong pada pada hari cuti umum. Jika kita tidak mengadakan gotong-royong, taman rekreasi akan kotor. 
 

    Usaha ketiga ialah menanam pokok di taman rekreasi supaya kelihatan cantik. Antara pokok yang boleh ditanam ialah pokok kelapa, pokok rambutan, dan pokok bunga. Sekiranya pihak majlis dan penduduk tidak menanam pokok, taman rekreasi tidak ceria.
 
 
  Kesimpulannya, semua pihak hendaklah berusaha menjaga keindahan taman rekreasi supaya negara akan sentiasa bersih bak kata pepatah berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment